sasaendurance.blogg.se

SASA Endurance består av Sara och Sabina som tävlar i distansritt från lokal nivå till internationellt. Uppfödning av araber och arabkorsningar i liten skala.

Nu är jag igång, känns skönt.

Kategori: Allmänt

Har börjat med Pojkens inridning, går så bra. Är lite fascinerad över hur en häst kan gå från full panik vid tömkörning till detta lugn.

Jag köpte Pojken för 1 1/2 år sen och han va lite osäker och försiktig men med lite träning så. Och så förra hösten kom Sara hem en vecka och satt in Pojken och Sappa men sen blev det inte så mycket mer. I slutet av sommaren så började jag igen med han och jobba, började då med tömköring hade ju gjort flera gånger med Matilda vid huvudet, men fungerade inte alls han fick total panik när jag gick bakom, skena och då finns det ingen chans att hålla i så efter några gånger så hölls jag i trädgårdshagen och han stack 4-5 gånger på 15 min. Så jag gav upp och började fundera på andra sätt att jobba han.
Men i december tänkte jag i helsike heller han ska fixa att tömköras så Emma hjälpte mej och efter några gånger kunde jag tömköra själv. Så nu en månad senare så kände jag att det var dags att hoppa upp på han, så frågade Elin om hon ville hjälpa mej. Så hon kom igår, han tyckte det var läskigt när hon hoppa upp så snurra runt några varv men lugna sej fort. Vi gick runt på baksidan av ladugården, där jag har tömkört han. Han var lite spänd men inte alls mycket. Hon kom idag igen och han var helt cool lugn och röde sej inte alls när hon hoppa upp, hon sköta allt idag och jag bara en säkerhet i snöret. Han gick så fint framåt och runt på volt och ja lite runt, blev lite rädd när det rasa ner snö från grenar men inte mer än ett lite skutt fram.

Hon har även ridit Sappa när jag ridit Ronya (hon fick välja häst), hon är ju lite rolig Sappa och har mycket humör, så när hon blir trött stannar hon och tycker man ska hoppa av och gör man inte det så försöker hon bita en i foten. Nu får ju inte hon bestämma när turen är slut utan får ju snällt gå vidare. Hon har även börjat lite med att stöka vid upphoppning ska inte stå i diket eller bredvid stubben utan går iväg lite när som. Men när man trälat lite med henne står hon still.

Och inte länge kvar innan vi reser till Abu Dhabi, Vi åker till Sara den 7/2 och så går flyget 9/2 . Tävlingen är den 14/2 och det är Elopolda som kommer åka med. Så håll tummarna att dom kommer runt gdk.

Sabina
Kommentera inlägget här: