sasaendurance.blogg.se

SASA Endurance består av Sara och Sabina som tävlar i distansritt från lokal nivå till internationellt. Uppfödning av araber och arabkorsningar i liten skala.

Nytt År

Kategori: Allmänt

Ja God fortsättning till er alla.

Helgen som var åkte Emma och jag till Sara för lite ridning. Lördagen va ett glaopppass för Polda, Biscaya och sen en skrit tur på Ana och Appa, jag fick rida lilla Ana och Emma red först B och sen Appa. söndag tog vi en lång skritt runda.
Fick nu med se deras ny köpta gård, fint ställe blir bra åt dom och så finns det möjlighet att bygga om i stallet för fler boxar.

Och så lite om Sappa duktiga lilla häst.
Är igång och rider så mycket som jag har sällskap nu,  eftersom det är lov så har ju Emma lite mer tid. Så förra veckan åkte vi ner till ridhuset och Ronya fick följa med som sällskap, Emma red och jag ledde i början men kunde snart knäppa loss och trava till o med ett helt varv. Lastningen gick helt problemfritt med. Idag red vi en helt ny väg för henne, Emma red Craye och jag lilla Sappa, hon blev så glad när vi vände åt fel håll, hon var lite tjurig i början men sen så bytte hon snabbt humör. Bra när dom gillar nya vägar.

Och så har jag börjat jobba Pojken igen, han är ju lite sen i skallen och har fått panik när jag tömkört. Har funderat lite på om jag skulle strunta i tömkörningen men kom fram till att han ska fixa det och vips så fungerade det. Han går inte fort och måste verkligen koncentrera sej på vad jag säger åt han att göra, men det gör inget för det fungerar och jag klarar mej själv med nu. När han tyckte nåt var läskigt så stanna han iställe för att skena, så helt klart åt rätt håll. Kommer inte hoppa upp och rida på han än utan först ska han fixa att tömköras ut, nu hålls vi bara i paddocken. Men han är inte rädd för att ha nån på ryggen så den biten vet jag att han fixar.
Vigge har fått ett sår på vänster bak, den ena spetsen på ballen är borta, han verkar ha skärt sej på nåt, sten eller is. Man ser själva benet, såret i sej är fint men det är rätt så stort och kommer troligtvis ta väldigt lång tid att läka. Han har inte ont och är inte halt. Men jag får inga bandage att sitta kvar, har försökt att ha han kvar ute men gav upp så i helgen fick han boxvila, idag fått gå i trädgårds hagen en liten stund. Han var så lycklig sprang som en dåre. Så får jag se hur det ska bli med tävlings premiären för han, hade tänkt vi skulle ta vedema så han fick sin första stjärna, men får kanske vänta till Göinge, allt beror på hur lång tid det tar med läkningen. Jag hoppas kunna börja att i allafall tömköra nästa vecka för vill inte rida och belasta.

Craye och Emma har ju gjort sin första tävling ihop CR 40km gick väldigt bra. Dom flesta vet ju att jag fixade en lite Lucia ritt.
Emma gillar att hoppa och Craye med så dom tränar hoppning och det går så bra, han har fin teknik och hoppar allt numera. Är nu uppe på 60 cm på bana. Så tanken är att han ska få gå några tävlingar i hoppning med, men Emma ska i väg till Norge och praktisera snart och blir borta i 9 veckor så då blir det mest skogen med mej. För jag vill inte hoppa han jag är inte så förtjust i hoppning och vill inte förstöra allt jobb. Jag rider ju för samma men tycker att typ 40 cm räcker även om Vigge nog gärna hoppar högre.

Sabina
Kommentera inlägget här: