sasaendurance.blogg.se

SASA Endurance består av Sara och Sabina som tävlar i distansritt från lokal nivå till internationellt. Uppfödning av araber och arabkorsningar i liten skala.

Olycka

Kategori: Allmänt

I måndags morse skulle jag rida Craye och det slutade med att han reste sej för högt och gick över.
Jag var ju så dum att jag tog Vigges sadel fast jag vet att den inte sitter så bra, så när jag hoppade upp så gled den åt sidan. Märkte att att han fick lite panik men trampade rätt den, och när jag bad han gå framåt så fick han panik och reste sej. Han har har väldigt ytliga nerver under magen så vid fel tryck på nerverna får han panik eller svimmar. Men har bara svimmat en gång sen vi red in han, för jag vet hur jag ska hantera det numera. Så klantigt av mej att ta fel sadel, så i fortsättningen får han väl gå med sin sadel, som jag inte är så förtjust i. Craye var lite svullen i morse mellan kotan och hoven så misstänker att han vrickade sej lite, han är inte halt. Men lite vila får det bli.
 
På mej så vart resultatet några sprickor på revbenen och en öm axel, och öm på höger vad då han trampade mej där när han reste sej upp, med fyra brodd.
Jag vet att jag tänkte när jag kände att det inte skulle gå vägen, jag kastar mej av för jag ska inte ha en häst över mej. Kastade mej åt sidan och landade då på axeln och tydligen på revbenen.
Jag har ju den förmågan att jag regera snabbt i kris situationer och tänker snabbt, samt blir oftast väldigt lugn.

Det som är så surt är att jag har precis satt i gång Vigge och nu blir det avbrott igen, för hur gärna jag än vill rida så kan jag inte. Men tänker göra ett försök till helgen. Vigge är ju inne i uppstart stadiet och har inte fått magnesium på ett tag så det är en hel del studsningar och det känns inte lämpligt just nu. Men han ska börja äta det idag igen, då jag fick det handlat igår.

Sabina
Kommentera inlägget här: