sasaendurance.blogg.se

SASA Endurance består av Sara och Sabina som tävlar i distansritt från lokal nivå till internationellt. Uppfödning av araber och arabkorsningar i liten skala.

SM och Romfarsritten

Kategori: Allmänt

Tänkte skriva lite nu när jag ändå är sjuk och inte får så mycket annat gjort.. YR/J SM cei2* 120km. Först börjar jag med SM, jag lånade ut Biscaya åt Linda Johansson. Tanke var ju lång tid att jag skulle rida Biscaya på senior SM 160km men jag förstod ju ganska tidigt redan i Frankrike att jag inte skulle klara det med mitt skadade knä. Jag hade ju inte heller någon riktigt status på Biscaya träningsmässigt då Martins lillasyster Vilma fått träna henne åt mig. Jag vägledde henne i träningen och Vilma gjorde så gott hon kunde. Känslan för min del var, ska Biscaya gå YRSM med Linda ska dom vinna punkt slut, för på pappret är hon den bästa hästen och med mest meriter. Men det vi gick absolut inte ut med tanken att du ska vinna utan höll oss till att vinna bör vi göra men godkänd är viktigast vi vet inte hur hon ligger till träningsmässigt. Vi kör på och håller uppe hennes humör och tempo så ska det gå bra. Vi förstod att det fanns någon/några ryttare som verkligen skulle försöka klå oss, men det bekymrade oss inte ett dugg utan vi körde på vårt race. Allt gick som planerat fast ännu bättre!! Biscaya var så lugn och sansad, gjorde det hon skulle. Gick ner i puls snabbare än någonsin. Hon var nere i puls så fort vi tagit av grejerna och hade endast en anmärkning på hela dagen, hon brukar ha rätt hyffsat med anmärkningar då hon inte dricker på banan utan bara i grindarna. Hon kändes super fin i musklerna hela dagen hon såg riktigt nöjd ut. På slinga 3 och 4 så red Linda själv och det gillar inte Biscaya, Linda blev het och va frusterad på oss varje gång hon kom på de slingorna och undrade hur långt bak de andra låg hon var på hugget kan man säga. Vi kunde ju tyvärr inte svara på den frågan då vi inte visste utan det jag svarade var, fortsätt gör som du gör nu, bara rid tänk inte så mycket. Linda fick upp Biscayas humör, på sista sträckan sa jag till Linda - Låt Biscaya känna att det är sista sträckan, släpp loss och bara kör bara kör, inget annat än galopp nu!! Gick ut ca 8 min före 2an och gick i mål ca 13min före 2an och 3an. Perfekt resultat! Inför detta SM guldet så har vi verkligen kämpat alla tillsammans, det har varit många involverade, Vilma, Julia, svärmor, jag och Linda.
Vi är så nöjda!!
Så nu har jag 2 av 4 hästar i stallet som är SVENSKA YOUNG RIDER MÄSTARE!! Jag är så stolt och glad. Allt kämpade, slit, motgångar, träningar, omhändertagande, kärlek allt verkligen allt ligger bakom för att nå framgång. Det har jag lärt mig nu, när jag inte tränat själv utan gjort det andra istället. I vanliga fall kör jag bara på utan att tänka så mycket, man bara sliter och sedan är man nöjd över resultatet på tävlingen men nu är jag nöjd över allt! ROMFARSRITTEN 50km Sedan i helgen som var nu, så skulle jag rida Appostrofa på 50km på Romfarsritten, på torsdagen var hon väldigt het på gröten när jag red med en grannhäst. Sedan på fredagen åkte vi, (jag, Emelie och Lynn) upp till mamma och Sabina, vi skulle bo där över natten, så vi tog en ridtur ihop med Sabina på Vigge, Emelie på Craye och Lynn på Orkad. Då ballade Appa ur, hon körde sitt race o sket i allt annat. Men men, det gick ju bra. Tävlingen då på lördagen, jo då. Het som tusan, gick på sidled, när jag höll i henne bockade och sparkade hon bakut, stack med mig några gånger.
Gick ner i ett dike så vi gick omkull också, så vi fick en stor upplevelse hon och jag under våra 50km + att jag hade sömnbrist och blödde näsblod hela dagen. Jag hade full koll på klockan hela dagen då var tvugna att rida under 16km/h för novis kvalet. När vi har 1 km till mål, så ligger vi lite för fort och ja jag försöker ju släppa de 3 ryttare vi red med. Jag kände på mig att de antagligen skulle ta ett upplopp och jag ville absolut inte göra det med Appa, för att hon ska ju lära sig att ta det lugnt.... Men vi kommer sist på stigen och när vi väl är sist så skenar hon om allihopa, och vips så var vi först igen.... så jag skrittar när vi kommer först och sedan ut på en grusvämen g och ja jag bara låter henne galoppera, ut på målrakan så släpper jag bara henne o ger henne signalen bara kör. Så det gör hon, men avslappnat. Vi red på 15.9km/h så det va ju tur att vi klarade kvalet iaf.... En bonus grej var att vi blev placerade, det blev en 7de placering av 36 startande.
Vi har mycket att träna på men den stora frågan är om hon någonsin lär sig, hon har så hett temperament så när hon inte får som hon vill så blir hon förbannad. Men vi tränar och tränar så får vi se om hon någonsin lär sig. Hon kommer iaf att bli en riktigt bra häst i framtiden det är jag säker på. Träning Träning och träning, stora målet är EM i höst. Blir jag och Polda uttagna ska vi göra ett riktigt bra resultat är målet, vi ska förbättra oss mer :) Sara.
Kommentera inlägget här: